Asiantuntijat

PUHEENJOHTAJAT:

Kaarina Määttä, KT, toimii kasvatuspsykologian professorina Lapin yliopistossa ja on Lapin yliopiston vararehtori. Määttä on ohjannut väitöskirjoja sekä tutkinut ja kirjoittanut taajaan erityisesti inhimillisistä vahvuuksista, kasvatuksesta ja koulutuksesta sekä ohjaustyöstä ja -prosesseista. Hänen väitöskirjaohjauksestaan on julkaistu vastikään teos ”Rakkaudesta ohjaukseen – Kaarina Määttä ja 50 tohtoria” (Olli Tiuraniemi toim., Lapin yliopsto). Kaarina Määtän viimeisimpiä teoksia ovat “Rakkaus – Tunteita, taitoja, tekoja” (K. Määttä & S. Uusiautti, 2014, Kirjapaja), “Obsessed with Doctoral Theses, Supervision and Support during the Dissertation Process” (K. Määttä tim., 2012, Sense Publishers), “Early Child Care and Education in Finland” (K. Määttä & S. Uusiautti toim., 2013, Routledge),  “Many Faces of Love” (K. Määttä & S. Uusiautti, 2013, Sense Publishers) ja ”Time for Health Education” (K. Määttä & S. Uusiautti toim., 2014, Peter Lang).

Satu Uusiautti, KT, toimii tutkijatohtorina Lapin yliopistossa ja on Helsingin yliopiston kasvatuspsykologian dosentti. Hän on tutkinut ihmisen myönteistä kehitystä ja menestymistä positiivisen ja perinteisen psykologian keinoin jo yli kymmenen vuotta. Uusiauttin uusimpiin teoksiin kuuluvat “The Psychology of Becoming a Successful Worker – Research on the Changing Nature of Achievement at Work” (S. Uusiautti & K. Määttä, Routledge, 2014) ja “How to Study Children? Methodological Solutions of Childhood Research” (S. Uusiautti & K. Määttä toim., 2013, Lapland University Press).

ALUSTUSTEN PITÄJÄT:

Pigga Keskitalo, KT, toimii apulaisprofessorina Sámi allaskuvlassa opettajainkoulutusyksikössä Norjan Koutokeinossa. Hänen väitöskirjansa ”Saamelaiskoulun kulttuurisensitiivisyyttä etsimässä kasvatusantropologian keinoin” (2010, Sámi allaskuvla: DIEĐUT 1/2010) käsitteli saamelaisopetuksen kulttuurisensitiivisyyttä. Hän on julkaissut lukuisia artikkeleita ja kirjoja saamelaiskoulutuksen erityiskysymyksistä. Hänen tärkeimpiin julkaisuihin kuuluvat ”Sámi Education” (P. Keskitalo, K. Määttä & S. Uusiautti, Peter Lang) ja ”Sámi pedagogihka iešvuođat. Saamelaispedagogiikan perusteet. The Basics of Sámi Pedagogogy. Grunderna i Samisk Peadagogik” (P. Keskitalo & K. Määttä, 2011, Lapland University Press).

Susanna Lähteenmäki, KT, toimii ohjaavana opettajana Tervaväylän oppimis- ja ohjauskeskuksessa Lohipadon yksikössä, Oulussa. Väitostutkimuksessaan ”Miten elämä kantaa – narratiivinen tutkimus puhevammaisten CP-nuorten elämän tarinoista” (2013, Acta Universitatis Lapponiensis 265) hän selvitti, miten vaikeasti puhevammaiset CP-nuoret kokevat erityiskouluajan sekä mahdollisuutensa vaikuttaa elämän suunnitteluun ja arkeen. Hän tutki myös vaikeasti puhevammaisten lukitaitojen kehittymistä.

Maija Rask, KT, väitteli Lapin yliopistosta aiheenaan ”Lukiolaisten terveydenlukutaidon ja terveysarvostusten ilmeneminen. Laadullinen sisällönanalyysi vuoden 2007 terveystiedon yliopppilaskirjoitusten reaalikokeen vastauksista (2012, Acta Universitatis Lapponiensis 223). Hän on kehittänyt ja tutkinut terveyskasvatusta Suomessa sekä julkaissut aiheesta kansainvälisiä artikkeleita mm. Yhdysvalloissa.

Soile Ratavaara-Peltomaa, FT, toimii äidinkielen ja kirjallisuuden lehtorina Ivalon yläasteen koulussa. Hän tutki väitöstutkimuksessaan ”Metsä vie mukanaan. Ylälappilainen erämaa inarilaiskirjailija Martti Peltomaan kertomana” (2013, Acta Universitatis Lapponiensis 263) ylälappilaisia erämaita käsittelevää kerrontaa. Tutkimus pohjautui monitieteiseen erämaatutkimukseen ja ekokriittiseen kirjallisuudentutkimukseen.

Erika Katjaana Sarivaara, KT,toimii tutkijatohtorina Akatemian hankkeessa MinorEuRus (Empowerment and revitalization trends among the linguistic minorities in the European Union and the Russian Federation), Helsingin yliopisto. Hänen tutkimusintressinsä ovat erityisesti alkuperäiskansatutkimus, kriittinen saamentutkimus, kulttuuri-identiteetti ja uhanalaisten kielten revitalisaatio.Sarivaaran tärkeimpiin julkaisuihin kuuluvat väitöskirja ”Statuksettomat saamelaiset – paikantumisia saamelaisuuden rajoilla” (2012, Sámi allaskuvla: DIEĐUT 2/2012) ja ”Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus – identiteetin juurilla” (E. Sarivaara, K. Määttä & S. Uusiautti toim., 2013, Lapland University Press).

Tanja Äärelä, KT, työskentelee Rovaniemen sairaalakoulussa erityisluokanopettajana ja on Lapin yliopiston tutkijatohtori. Väitöskirjatutkimuksessaan “’Aika palijon vaikuttaa minkälainen ilime opettajalla on naamalla’ – nuoret vangit kertovat peruskouluajoistaan” (2012, Acta Universitatis Lapponiensis 242) Äärelä tutki nuorten vankien koulukokemuksia. Hänen tutkimusintressinsä kohdistuvat koulupudokkuuden ja laajemmin nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn sekä syrjäytymisvaarassa olevien koululaisten kouluhyvinvoinnin parantamiseen.

image_sivuille

 

Mainokset

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s